Smaak & voeding

Dat je smaak kan veranderen door chemotherapie is een bijwerking die niet zo bekend is. Er zijn verschillende manieren waarop je smaak kan worden aangetast.

  • door een metaalsmaak in je mond smaakt alles anders
  • door smaakverlies smaakt niets meer zoals je zou verwachten
  • door misselijkheid van de geur van eten wil je het niet eens proberen
  • doordat je mondgevoel verandert, 'proef' je anders en wordt de textuur van je eten ineens belangrijk


Logisch dat dit je eetlust aantast, waardoor je geneigd bent minder te gaan eten.
Terwijl goede voeding juist belangrijk is om op gewicht te blijven en bij te dragen aan je herstel!

Ontdek je 'nieuwe' smaak.

Experimenteer met allerlei kleine snacks en hapjes om te ontdekken wat je tijdens chemo wél lekker vindt. Probeer niet alleen verschillende smaken, maar denk vooral aan het volgende.

Probeer (hetzelfde) eten op verschillende temperaturen. 
Het is bekend dat lauwe of koud geserveerde gerechten nu beter in de smaak vallen. Denk daarbij ook aan gerechten die je normaal warm zou eten!

Bedenk eerst in welke textuur je zin hebt, en zoek daar een gerecht of snack bij.
Eten kan bijvoorbeeld luchtig, krokant, knapperig, vloeibaar of stevig zijn. Pap heeft een heel ander mondgevoel dan brood. Doperwtjes voelt in je mond anders dan gekookte spinazie. Probeer eerst uit te vinden en wat voor mondgevoel je trek hebt.

Een maaltijd hoeft niet uit meerdere gerechten te bestaan.
Je hoeft nu niet uit te gaan van wat je gewend bent, qua eten kun je alles eens lekker op z'n kop zetten. Zit avond eten standaard in je hoofd als een combinatie van 3; bijvoorbeeld aardappelen, vlees, groente? Hoe meer soorten voedsel je in één maaltijd combineert, hoe groter de kans dat er iets bij zit wat tegenvalt en je spontaan alle eetlust ontneemt.

Eet per keer één soort voedsel; bijvoorbeeld een bordje zachte spiraalpasta zonder iets en een uurtje later de bijbehorende saus. Eet wel verschillende soorten voedsel, alleen niet allemaal tegelijk. Houd het simpel.

Etenstijden kun je even vergeten.

Eet vaak en wanneer je honger hebt, zonder dat je op de klok kijkt of het 'etenstijd' is. Pak ieder moment dat je trek hebt aan om iets te eten. 

Eetlust wordt vaak minder gedurende de dag. Maak daarom je ontbijt het meest voedzaam, gevolgd door proteine- en calorierijke snacks en kleine gerechten/maaltijden.